Na osnovni šoli Minke Namestnik-Sonje Slovenska Bistrica izobražujemo učence s posebnimi potrebami. Izvajamo prilagojen program vzgoje in izobraževanja z nižjim izobrazbenim standardom (v nadaljevanju NIS) ter posebni program vzgoje in izobraževanja (v nadaljevanju PPVI). Izvajamo še program domske vzgoje ter mobilno specialnopedagoško službo. V tem prispevku se bom osredotočila na programa NIS in PPVI, saj sta opredeljena v Pravilniku o upravljanju učbeniških skladov (v nadaljevanju Pravilnik).
Pravilnik v 8. členu opredeljuje metodologijo za določanje višine letnih sredstev za učbeniški sklad (v nadaljevanju US) v osnovnih šolah. V 2. točki tega člena je opredeljen program NIS in v 3. točki program PPVI.
Razlika med tema dvema programoma izobraževanja je v dolžini trajanja izobraževanja, zahtevnosti in obsegu snovi ter učnem gradivu, ki se ga uporablja pri pouku.
V NIS traja izobraževanje 9 let, učenci prehajajo v višji razred na osnovi doseganja v učnem načrtu predpisanih temeljnih in minimalnih standardov. Pri pouku učenci v večini uporabljajo učna gradiva (delovne zvezke in učbenike), potrjena s strani pristojnega strokovnega sveta. Za predmete ni možno izbirati med različnimi ponudniki delovnih zvezkov in učbenikov, saj je za posamezen predmet v najboljšem primeru pripravljen le en učbenik in en delovni zvezek ali pa gradiva ni.
V PPVI traja izobraževanje do 26. leta starosti učencev. V učnih načrtih ni določenih standardov znanja. Učenci napredujejo po stopnjah glede na svojo starost. Učbenikov in delovnih zvezkov pri pouku ne uporabljajo. Učitelji sami pripravljajo gradiva in jih tiskajo v šoli. Veliko didaktičnega materiala izdelajo sami.
Kot skrbnica učnega sklada sem iskala rešitev na vprašanje, kako porabiti denar v US, ki je namenjen za učence v PPVI, saj zanje ni možno kupiti učbenikov in delovnih zvezkov. Pri različnih strokovnjakih sem pridobivala informacije, kako postopati, da bo zagotovljeno vsem pravilom, zakonom in raznoraznim zahtevam. Na osnovi 2. alineje 4. člena Pravilnika, ki govori, da v US sodijo učna sredstva, ki si jih v informacijskem sistemu COBISS izposodijo učitelji in so namenjena učencem ter dijakom za uporabo neposredno pri pouku … sem se odločila, da zbirko US dopolnim z gradivi, ki so primerni za uporabo pri pouku v PPVI. Gradiva, za katera sem se odločila, so didaktične igrače, ki se ujemajo s tematiko snovi iz učnega načrta ter učencem olajšajo ali popestrijo učenje. V pomoč so tudi, kadar učenci delajo samostojno. Pri izboru sem bila pozorna, da pokrivajo širok diapazon spretnosti, ki jih lahko z njimi razvijamo. Prav tako mi je bilo pomembno, da so igrače namenjene različnim skupinam otrok s posebnimi potrebami (slabovidnim, senzorno občutljivim, motorično nespretnim …). Didaktične igrače sem iskala na osnovi priporočil in potreb učiteljev, ki poučujejo v PPVI.
Pogoj za porabo sredstev iz US je, da so didaktične igrače zavedene v informacijskem sistemu COBISS saj brez tega gradiva ni možno izposojati v COBISS-u. Kot pomoč pri iskanju gradiva sem uporabila že obstoječe zbirke igrač različnih knjižnic (Knjižnica Josipa Vošnjaka Slovenska Bistrica, Mariborska knjižnica). Didaktične igrače, ki so bile primerne za učence in zanje še ni bila urejena katalogizacija, pa sem poslala na IZUM, kjer so jih katalogizirali. Tako opremljene so bile primerne za vnos v COBISS in za izposojo. Didaktične igrače si izposojajo učitelji glede na potrebe in želje učencev.
Primeri igrač, ki so jih katalogizirali na mojo željo na IZUM-u:
V nadaljevanju imam v načrtu še nabavo različnih manjših inštrumentov, saj učenci PPVI zelo uživajo pri ustvarjanju glasbe. Prav tako pa se veliko raje in lažje učijo in si več zapomnijo, če so snovi »prevedene v glasbeni jezik.«
Prispevek pripravila: Andreja Pogorevc, prof. def., OŠ Minke Namestnik-Sonje Slovenska Bistrica