Rezultati ankete o Uporabi COBISS Lib

Aplikacija COBISS Lib je bila v produkcijo nameščena septembra 2023, zato smo po dobrega pol leta med slovenskimi knjižničarji izvedli anketo o uporabi in izkušnjah z aplikacijo COBISS Lib. Namen vprašalnika je bil ugotoviti razširjenost uporabe nove programske opreme COBISS Lib in zbrati informacije o dosedanjih izkušnjah.

Blue text on a white background Description automatically generated

Za sodelovanje v anketi smo knjižničarje prosili v okrožnem dopisu, ki je bil poslan na e-naslove kontaktnih oseb v knjižnicah in na splošne e-naslove knjižnic, ter prosili, da povezavo do ankete posredujejo vsem svojim sodelavcem, ki imajo pooblastila za delo v sistemu COBISS, ne glede na to, ali pri delu uporabljajo COBISS3 ali COBISS Lib.

Anketa je bila aktivna v obdobju od 20. 3. do 4. 4. 2024. Obsegala je 10 vprašanj, ocenjeni čas za odgovore pa je bil približno 3 minute. Vsaj delno je anketo izpolnilo 492 knjižničarjev, ki smo jim izredno hvaležni za sodelovanje. Odstotki pri prikazu odgovorov v nadaljevanju so izračunani glede na število odgovorov na posamezno vprašanje in ne glede na število vseh, ki so izpolnjevali anketo.

Splošna vprašanja

Prvi sklop vprašanj je zajemal splošna vprašanja o anketirancih, torej iz katere vrste knjižnice prihajajo, kakšno programsko opremo in operacijski sistem ter brskalnik uporabljajo za delo ter katere segmente najpogosteje uporabljajo pri svojem vsakdanjem delu. Na ta način smo želeli preveriti, ali imajo knjižničarji v podobnem položaju tudi podobno mnenje o programski opremi COBISS Lib.

Rezultati ankete so pokazali, da je večina anketirancev zaposlenih v šolskih (42 %) in splošnih knjižnicah (36 %) (slika 1)

Slika 1: Vrsta knjižnice, v kateri ste zaposleni? (v %, n=492)
Slika 1: Vrsta knjižnice, v kateri ste zaposleni? (v %, n=492)

Anketiranci pri svojem delu uporabljajo predvsem Microsoft Windows z izjemo kakšnega posameznika, ki uporablja MacOS, med spletnimi brskalniki pa je najpogosteje uporabljen brskalnik Google Chrome (72 %) (slika 2).

Slika 2: Kateri brskalnik najpogosteje uporabljate? (v %, n=491)
Slika 2: Kateri brskalnik najpogosteje uporabljate? (v %, n=491)

Pri vprašanju, katere segmente najpogosteje uporabljajo, je bilo možno izbrati več odgovorov. Največji odstotek anketirancev uporablja segmenta izposoja (90 %) in zaloga (73 %) (slika 3).

Slika 3: Katere segmente pri svojem delu najpogosteje uporabljate? (v %, n=487)
Slika 3: Katere segmente pri svojem delu najpogosteje uporabljate? (v %, n=487)

Izkušnje z delom v COBISS Lib

V drugem sklopu vprašanj smo skušali ugotoviti, ali so se anketiranci udeležili katere od predstavitev COBISS Lib, ali si jo morda ogledali kasneje, kako uveljavljena je sploh programska oprema COBISS Lib in kako bi jo še lahko izboljšali.

Izkazalo se je, da si je kar 71 % anketirancev ogledalo predstavitev COBISS Lib in da je 66 % anketirancev že izvedlo katerega od postopkov v COBISS Lib.

Odgovori so pokazali, da programsko opremo COBISS3 pri svojem vsakdanjem delu še vedno uporablja 87 % anketirancev; medtem ko COBISS Lib uporablja 37 % (ker je možno COBISS Lib in COBISS3 uporabljati hkrati, je bilo možno izbrati tudi oba odgovora).

Razlogi za izbiro programske opreme so različni in tudi pri tem vprašanju je bilo možno izbrati po več odgovorov. Programsko opremo COBISS3 najpogosteje uporabljajo zato, ker menijo, da delo poteka hitreje (52 %) ali pa, da ima COBISS3 preglednejši vmesnik (44 %). Poleg tega veliko anketirancev nima časa za priučitev dela v aplikaciji COBISS Lib (28 %) ali pa ocenjujejo, da programsko opremo COBISS3 potrebujejo zaradi funkcionalnosti, ki v COBISS Lib še manjkajo (26 %).

Slika 4: Razlogi za uporabo COBISS3 (v %, n=455)
Slika 4: Razlogi za uporabo COBISS3 (v %, n=455)

Predlogi za izboljšave

V anketi je bilo možno podati tudi konkretne predloge za dopolnitve in izboljšave COBISS Lib. Podanih je bilo več kot 255 komentarjev, pri čemer so se seveda nekateri ponavljali. Pogosto zabeležen komentar je bil, da delo v COBISS Lib poteka bolj preko miške (»več klikanja«), sledilo je mnenje, da so zato nekateri postopki v COBISS Lib zamudnejši kot v COBISS3. Anketiranci so izpostavili tudi, da je COBISS Lib manj pregleden v primerjavi s programsko opremo COBISS3 in da aplikacija COBISS Lib pogosto ne deluje (»zmrzne«). Anketiranci so zapisali tudi, da aplikacije COBISS Lib še ne poznajo dovolj, zato je razumljivo, da ne morejo podati tehtnih predlogov za izboljšave.

Nekaj predlogov se je nanašalo tudi na funkcionalnosti, ki so že vključene, pa predlagatelji tega morda še niso opazili (vnos učbenikov v učbeniški sklad, hitre funkcije, nastavitev temne in svetle teme …). Zato vabimo vse knjižničarje, da spremljajo naša obvestila in se pridružijo kakšnemu od spletnih seminarjev, ki jih mesečno izvajamo in podrobneje predstavimo posamezne funkcionalnosti.

Nekaj mnenj pa je bilo še posebej spodbudnih, in sicer tisti anketiranci, ki aplikacijo COBISS Lib že redno uporabljajo, so mnenja, da je vse super, da jim je COBISS Lib bližji, da sproti spremljajo spletne webinarje ali njihove posnetke in se sproti učijo, kar med delom.

Spremembe so stalnica življenja – vabilo za začetek dela v aplikaciji COBISS Lib

»Spremembe so stalnica življenja«, kar je zelo lepo izpostavila tudi mag. Jerneja Stoviček iz Osnovne šole Zalog. V Knjižničarskih novicah je zapisala tako:

»Podobno kot je bil COBISS3 v produkciji veliko število let, bo najbrž enako tudi z novo spletno aplikacijo COBISS Lib. Kot taka se bo ves čas sproti dopolnjevala in nadgrajevala, dokler ne bodo okoliščine in z njimi povezan razvoj znova zahteval nekaj novega.« (vir: Knjižničarske novice, 7. 11 2023).

A person pointing at a screen Description automatically generatedVerjamemo, da bo prehod na novo, sodobnejšo programsko opremo uspešen. Vsebinsko ostajajo poslovne metode nespremenjene. COBISS Lib se lahko pohvali z enostavnostjo uporabe in veliko prilagodljivostjo. Uporabljamo ga lahko na praktično vsaki pametni napravi, ki ima omogočeno internetno povezavo. Tako se knjižničar veliko lažje prilagodi potrebam posameznih postopkov v knjižnici, saj ni več vezan na stacionarni računalnik. Sam videz aplikacije je zelo sodoben in tudi uporaba je dokaj preprosta, saj gre za spletno aplikacijo, katerih uporaba je v sodobnem času pravzaprav vsakodnevna v vseh vidikih naših življenj. V tej novi generaciji programske opreme je omogočena prilagodljivost barvne sheme, prav tako so vključene že uveljavljene rešitve brskalnikov, kot je prilagoditev velikosti prikaza strani.

Uporabnikom smo poleg Navodil za delo v aplikaciji COBISS Lib pripravili že prve videoposnetke. S serijo spletnih seminarjev »Delo v COBISS« pa predstavljamo praktične napotke in nabor pomembnejših funkcionalnosti aplikacije COBISS Lib, izvedeni seminarji so že dostopni v spletni učilnici Moodle z naslovom Spletni seminarji “Delo v COBISS”.

Za zaključek knjižničarje vabimo, da čim prej začnejo z delom v COBISS Lib in posredujejo svoje predloge za izboljšave, saj bo programska oprema COBISS3 predvidoma ob koncu leta 2024 ukinjena.

Sicer pa smo kot običajno na voljo na že znani telefonski številki klicnega centra IZUM 02 25 24 303 in po e‑pošti na naslovu podpora@izum.si ali portalu Podpora IZUM.

Prispevek pripravila: Tatjana Žnidarec