Informacijska pismenost je ena od ključnih dejavnikov uspešnega študija, zato knjižnice kot informacijska središča iskanja, pridobivanja in posredovanja informacij razvijajo različne strategije informacijskega opismenjevanja študentov. V Univerzitetni knjižnici Maribor (UKM) smo na takšen način pripravili program Tutor bibliotekar (Šrot, 2017).
Cilj programa Tutor bibliotekar je seznaniti študente (in ostale uporabnike knjižnice) s celotno ponudbo knjižničnih storitev ter z možnostmi razreševanja informacijskih problemov na začetku študija (vstopno tutorstvo), med njim (vsebinsko tutorstvo) ter ob njegovem zaključevanju (izstopno tutorstvo).
Vstopno tutorstvo zajema dva večja projekta:
- Uvajalni teden za bruce je program aktivnosti, ki je namenjen manjšim skupinam in posameznikom. Obsega predstavitev knjižničnih storitev in prostorov za samostojno in skupinsko delo, dostop do informacij o vpisu, izposoji, vračanju, podaljšanju in rezervaciji gradiva, predstavitev prostorov za samostojno in skupinsko delo idr. Predstavitve so informativnega značaja in potekajo v dogovoru z akterji, ki pri izobraževalnem procesu sodelujejo (tutorji študenti in tutorji profesorji).
- Študentski oktober v UKM je najobsežnejši projekt, izveden v sodelovanju s Študentskim svetom UM (ŠSUM), Študentsko organizacijo UM (ŠOUM), Klubom mariborskih študentov (KMŠ) in UKM. Njegov osrednji namen je nagovoriti študente k uporabi knjižnice z izvedbo raznolikih dogodkov: od osrednjega predavanja, tržnice odpisanega gradiva, predstavitve knjižnice in njenih storitev z zornega kota študentov in ostalih uporabnikov knjižnice, šahovskega turnirja, glasbenega in/ali literarnega nastopa ter dogodka s promocijskim ali idejnim sporočilom (skupaj).
Vsebinsko tutorstvo ponuja izobraževanja, ki so za študente in zaposlene na Univerzi v Mariboru (UM) brezplačna. Ob udeležbi na katerem koli modulu prejmejo udeleženci potrdilo o neformalnem izobraževanju z vpisom v e-Nefiks! (http://www.nefiks.si/). Oblikovali smo naslednje sklope izobraževanj:
- Osnove informacijskega opismenjevanja vključujejo individualna in skupinska izobraževanja. Študente seznanimo s storitvami in dejavnostjo knjižnice. Pri informiranju upoštevamo smer študija in želje obiskovalcev, informacije so kratke in jedrnate.
- Iskanje, vrednotenje in etična raba študijskih virov in literature. Moduli vključujejo uporabo podatkovnih zbirk in paketov e-časopisov pri študiju in raziskovanju ter informacije o uporabi osebne bibliografske zbirke EndNote, ki uporabnikom olajša dokumentiranje (tako v besedilu kot v seznamu literature). Izobraževanja izvajajo tutorji bibliotekarji (http://www.ukm.um.si/strokovni-sodelavci) v sodelovanju z izvajalci študijskih programov.
- Znanstveno komuniciranje zajema module o poznavanju načel znanstvenega publiciranja, vrednotenja bibliografij, odprtega dostopa do znanstvenih del in raziskovalnih podatkov. Izvajamo jih za visokošolske učitelje, raziskovalce in strokovne delavce UM, za organizirane skupine absolventov idr.
- Uporaba IKT tehnologije pri študiju in raziskovanju obsega module o iskanju informacij v združevalnem iskalniku UM:NIK, uporabo spletnega kataloga COBISS+ in mCOBISS, iskanje revij in člankov s pomočjo aplikacije BrowZine idr. V okviru serije predavanj S klikom do znanja predstavimo uporabo podatkovnih zbirk in paketov e-časopisov ter osebne bibliografske zbirke EndNote in ne nazadnje tudi uporabo tablic, mikrofilma, mikrofiša, skenerja itd.
Izstopno tutorstvo zajema različna vabljena predavanja, sodelujemo pa tudi s Kariernim centrom UM (https://kc.um.si/).
Večja stopnja informacijske pismenosti je eden izmed najpomembnejših ciljev za oblikovanje UKM kot učnega centra univerze. S programom Tutor bibliotekar uvajamo permanentno vlogo bibliotekarja tutorja v izobraževalnem procesu univerze. V letu 2016/2017 smo zabeležili že 6194 udeležencev izobraževanj (Samoevalvacijsko, 2018).
Tudi vas vabimo, da obiščete našo spletno stran in izberite storitev po vaši meri (http://www.ukm.um.si/izobra-evanje-uporabnikov). Več informacij dobite tudi v Raziskovalnih vodičih UKM (http://libguides.ukm.um.si/prf.php?account_id=120969) in v Moodle UM, UKM: Informiranje o izobraževanjih iz knjižnično informacijskega področja (https://estudij.um.si/course/view.php?id=18162).
Prispevek pripravila: Kristina Šrot
Viri:
Samoevalvacijo poročilo UKM 2016/2017 (2018). Maribor: UKM. Dostopno na: http://www.ukm.um.si/sites/default/files/u6/samoevalvacijsko_porocilo_ukm_16_17_koku.pdf [11. 5. 2018]
Šrot, K. (2017). Tutor bibliotekar. Maribor: UKM. (interni dokument).