QR koda je ena od metod za avtomatsko identifikacijo objektov, ki se uporablja s pametnimi telefoni, zato jo visokošolske knjižnice lahko uporabijo za izboljšanje svojih storitev. Čeprav je v vsakdanjem življenju prisotna že kar nekaj časa, se uporaba v knjižnicah zasledi redkeje.
Prednosti in omejitve QR kode
QR je črtna koda, ki je berljiva s kamero mobilnih naprav (bodisi z uporabo privzeto nameščene mobilne aplikacije bodisi prek drugih mobilnih aplikacij). Je vrsta dvodimenzionalne črtne kode in je strojno berljiva optična slika v obliki belega kvadrata s črnimi (ali barvnimi) geometrijskimi oblikami. Lahko vsebuje veliko več podatkov kot navadna črtna koda. Zato je priročna za integracijo, saj ne zahteva visokih stroškov – ustvarimo jo lahko z brezplačnimi generatorji QR kode, poleg tega je preprosta za uporabo. Takoj, ko jo ustvarimo, jo lahko shranimo, kopiramo ali vključimo v različne vsebine oz. gradiva. Zato ni dvoma, da ima potencial tudi za uporabo v visokošolskih knjižnicah.
Obstaja kar nekaj možnosti, kjer se QR koda lahko uporablja:
-
- razstave (QR koda s povezavo do spletnih mest, videoposnetkov, pesmi, anket itd.);
- periodične publikacije (dostop do spletnih strani posameznega časopisa oz. revije);
- e-knjige (dostop do e-knjig);
- e-bilteni (povezava na elektronsko verzijo biltena knjižnice);
- knjižnične mobilne aplikacije (dostop do trgovin mobilnih aplikacij);
- katalog (uporabniki lahko optično preberejo kodo in se odpravijo med police);
- e-vodiči (dostop do e-vodičev na spletni strani knjižnice).
Po mnenju Pulliama in Landryja (2010) obstaja več prednosti QR kod:
-
- Koda QR povezuje fizično z digitalnim.
- QR kode so prosto dostopne.
- QR koda je v skladu z ISO/IEC180 standardom.
- QR koda je dinamična (če se poveže z URL-jem, ki se kasneje spremeni, lahko popravimo osnovne podatke, ne da bi spremenili podobo kode).
- QR koda je dobro zasnovana, bolj zmogljiva kot druge matrične kode in ima možnost popravljanja napak.
Poleg tega uporabniku ni treba ustvariti osebnega računa na posameznem spletnem mestu ali omrežju, temveč mora imeti le združljivo mobilno napravo.
Možnost uporabe QR kode v knjižnici ni vprašljiva, večji izziv predstavlja motivacija uporabnikov za njihovo uporabo. Treba se je zavedati, da je, če študente ne zanimajo posamezni informacijski viri, malo verjetno, da bodo do njih dostopali, ne glede na to, v kakšni obliki so na voljo. Naslednja ovira pri uporabi QR kode za dostop do e-gradiv je, da študenti morda niso usmerjeni v uporabo pametnih telefonov za dostop do e-gradiv oziroma za njihovo uporabo v študijske namene. Raziskave (Mizrachi in Salaz, 2020; Rivo, 2022) namreč kažejo na to, da zaradi boljše osredotočenosti študenti pri študiju še vedno najpogosteje uporabljajo tiskani format ali osebni računalnik. To so razlogi, ki poleg tehnične značilnosti, ki je iskanje aplikacije za branje QR kode na telefonu pred skeniranjem, vplivajo na uporabo QR kod v visokošolskih knjižnicah.
Kljub pomanjkljivostim ima QR koda veliko prednosti, zato je njena promocija nujno potrebna ne glede na obliko izvedbe. Čeprav je res, da je za uporabo QR kode potrebna neka naprava, najpogosteje pametni telefon, pa imeti to napravo še ne pomeni, da lastnik želi poznati in uporabljati vse funkcije naprave. Razlog za nizko sprejemanje je lahko tudi pomanjkanje ozaveščenosti ali zaznane uporabnosti oziroma preprostosti uporabe. Redka uporaba QR kode v knjižnici je namreč lahko tudi pokazatelj dejstva, da uporabniki niso osveščeni o uporabi QR kod.
Promocija se lahko izvaja prek osebnega stika z uporabniki, prek promocijskih letakov, knjižnih kazal, biltenov itd. Pomembno je tudi, da QR koda uporabnika usmeri na spletno stran s čim več informacijami, ki jih potrebuje in s tem zagotavlja njegovo zadovoljstvo, ki lahko vpliva na naslednjo uporabo kode. Zato je treba poskrbeti za implementacijo QR kod tam, kjer uporabnikom resnično olajšajo pot do informacij ali storitve.
QR koda v Knjižnici Pedagoške fakultete UL
V Knjižnici Pedagoške fakultete v Univerze v Ljubljani (PEF UL) smo QR kodo implementirali že leta 2012. Poglavitni namen implementacije QR kod je bil povečati dostopnost do knjižničnega gradiva in izbranih storitev.
QR kode smo namestili na »umetne naslovnice« izbranih slovenskih in tujih revij, ki so dostopne v e‑obliki. Takšne naslovnice z izpisom QR kode smo dodali na police, kjer so razstavljene omenjene revije (slika 1). QR koda vodi uporabnika do spletnih domačih strani revij, kjer so navedeni seznami objavljenih letnikov in številk, uporabnik pa lahko pregleduje (in bere) članke iz objavljenih številk. URL‑ji tujih revij so prirejeni za oddaljeni dostop, kar pomeni, da mora uporabnik za dostop do določenega članka vpisati uporabniško ime in geslo digitalne identitete UL, razen v primeru, ko na svojih mobilnih napravah uporabijo brezplačen Wi-Fi Pedagoške fakultete.
Prav tako smo s QR kodo opremili police s tiskanimi knjigami, ki so na voljo tudi kot e-knjige na portalu BIBLOS (slika 2). Knjižnica UL PEF je namreč tudi član BIBLOS-a, in njeni uporabniki si lahko izposojajo ali kupijo knjige, dostopne na portalu. QR koda vodi do izbranega naslova na BIBLOS-u, za izvedbo izposoje ali nakupa pa se mora uporabnik prijaviti z uporabniškim imenom in geslom, ki sta enaka kot v storitvi Moja knjižnica.
QR kode smo vključili tudi v promocijska gradiva, in sicer smo jih natisnili na plastificirane plakate (slika 3), s katerimi spodbujamo namestitev in uporabo mobilne aplikacije mCOBISS. QR koda je tudi na promocijskih letakih o knjižnici (Slika 4) ter na tiskani različici biltenov Knjižnice UL PEF, ki običajno vodijo do spletne različice biltena oziroma do domače spletne strani knjižnice.
In nenazadnje je QR koda vedno tudi del mesečnih razstav v Knjižnici UL PEF, ki vodi do predstavitve razstav na spletu in ki vsebuje povezave do URL-jev ključnih povezav, povezanih s temo razstave.
Natančne analize o uporabi QR kode v knjižnici še nismo opravili. Knjižničarji opažamo, da študenti/uporabniki zaenkrat QR kodo uporabijo redko, sicer pa najbolj pogosto uporabljajo QR kode za namestitev mobilne aplikacije mCOBISS. To smo sprva tudi pričakovali, zato izvajamo intenzivno promocijo in upamo, da bomo študentom vsaj malo približali to sodobno in priročno orodje.
Prispevek pripravila: dr. Ksenija Rivo, Pedagoška fakulteta Univerze v Ljubljani
Viri:
-
- Mizrachi, D. in Salaz, A. M., 2020. Beyond the surveys: qualitative analysis from the academic reading format international study (ARFIS). College & Research Libraries, 81(5), 808–821.
- Pulliam, B. in Landry, C., 2010. Tag, you’re it! Using QR codes to promote library services. The Reference Librarian, 52(1–2), 68–74.
- Rivo, K., 2022, Uporaba mobilnih naprav za branje e-gradiv med študenti Univerze v Ljubljani : doktorska disertacija. Dostopno na: https://repozitorij.uni-lj.si/IzpisGradiva.php?lang=slv&id=141978 [8. 6. 2023].