Pomen promocij in izobraževanj za boljšo prepoznavnost storitev

Vsak izdelek oziroma storitev je treba dobro promovirati in popularizirati ter predstaviti uporabnikom, da ga začnejo uporabljati. Tudi ko govorimo o neprofitnih, nekomercialnih organizacijah, je treba razmišljati o »prodaji«.

V IZUM-u razvijamo storitve za uporabnike, naj so to zaposleni v knjižnicah ali uporabniki storitev knjižnic, raziskovalci, študentje in drugi. Pomembno je, da se sodobne storitve in rešitve, ki jih razvijemo, tudi uporabljajo. Čeprav smo financirani iz državnega proračuna, moramo razmišljati in se obnašati tržno. Storitve je treba oblikovati po meri uporabnikov v najširšem smislu, hkrati pa je skupnost treba tudi ozavestiti o možnostih dostopa do »kulturnega blaga«. Glavni »dobiček« trženjskega koncepta v nepridobitveni dejavnosti so zadovoljni uporabniki. Žal pa v tem sektorju pogosto zmanjka ali pa se ne nameni dovolj sredstev za promocijo.

V IZUM-u za boljšo prepoznavnost in uporabo storitev izvajamo različne aktivnosti. Najpomembnejše med njimi je izobraževanje, kjer želimo v prvi vrsti knjižničarjem predstaviti novosti za končne uporabnike. Želimo, da knjižničarji to znanje podajo naprej uporabnikom storitev. Za knjižničarje in končne uporabnike izvajamo tudi webinarje in ustvarjamo izobraževalne posnetke, s katerimi predstavimo produkte in storitve, ki so namenjeni lažjemu in hitrejšemu poslovanju s knjižnico.

Statistike uporabe online aplikacij COBISS+ in mCOBISS v letu 2022 kažejo, da storitev Moja knjižnica uporablja 40 % vseh aktivnih članov v COBISS.SI (pri čemer smo izvzeli podatke šolskih knjižnic) (slika 1).

Slika 1: Število članov v slovenskih knjižnicah in uporabnikov v storitvi Moja knjižnica v letu 2022 (brez šolskih knjižnic)Description automatically generated
Slika 1: Število članov v slovenskih knjižnicah in uporabnikov v storitvi Moja knjižnica v letu 2022 (brez šolskih knjižnic)

Zanimivo je, da aktivni člani storitve Moja knjižnica ne uporabljajo v takšnih meri kot bi jo lahko. Analiza podatkov, v katero nismo zajeli šolskih knjižnic[1], je pokazala, da je v letu 2022 možnost spletnega podaljšanja gradiva koristilo samo 28 % vseh aktivnih članov zajetih knjižnic v COBISS.SI, možnost rezervacij pa le 19 % vseh aktivnih članov. Druge funkcionalnosti v storitvi Moja knjižnica pa so bile uporabljene manj (slika 2).

Slika 2: Uporaba storitve Moja knjižnica v letu 2022 (brez šolskih knjižnic)
Slika 2: Uporaba storitve Moja knjižnica v letu 2022 (brez šolskih knjižnic)

Sicer pa podatki kažejo, da rezervacije v primerjavi z vsem izposojenim gradivom v letu 2022 niso bile pogoste, samo 16 % glede na število izposoj v tem obdobju (slika 3). Najbolj pogosto so uporabniki rezervirali gradivo s storitvijo Moja knjižnica (slika 4). Podaljševanje izposojenega gradiva pa je bil s storitvijo Moja knjižnica skoraj dvakrat manjše v primerjavi z drugimi načini podaljševanja »v knjižnici« (npr. telefon, e-pošta, ob obisku knjižnice itn.) (slika 5).

S skupnimi močmi in sodelovanjem bi lahko uporabnike ozavestili o različnih storitvah knjižnic in priročnosti uporabe aplikacij COBISS. Pomembno vlogo pripisujemo različnim promocijam. V te namene snemamo promocijske oziroma razlagalne videe, ki jih knjižnice lahko uporabijo pri delu z bralci ali splošni promociji knjižnične dejavnosti. Ozaveščanje o produktih in novostih izvajamo tudi na družbenih omrežjih. Priporočamo se tudi za posamezne prezentacije na raznih sejmih, konferencah, srečanjih ipd., kjer storitve in produkte predstavimo glede na potrebe zainteresirane javnosti.

Prispevek pripravil: Boštjan Batič

  1. Veliko šolskih knjižnic uporabnikom ne omogoča možnost rezervacije gradiva.